Маргарин!
Той е навсякъде – в най-близкия супермаркет, в хладилника ви, усмихва ви се от телевизионните реклами, удобно се е настанил върху филията на детето ви…
Маргаринът — съвременното „масло”!
Колко маргарин консумирате?
За съжаление в България все още няма направени изследвания за количеството консумация на маргарин, но за сравнение…
В САЩ, през 1930 г., един човек е употребявал средно над 8 кг. масло и малко повече от 0,900 кг. маргарин. Към края на 20 век един среден американец е употребявал малко по-малко от 1,8 кг. масло и близо 3,6 кг. маргарин. Убедителна победа за отбора на маргарина!
Ето защо маргаринът е продукт, заслужаващ специално внимание.
И тъй като всяко създание си има създател — нека погледнем назад – към корените на този „модерен” продукт.
Потеклото…
През 60-те години на 19 век френският император Луи Наполеон III обявява награда за този, който създаде задоволителен заместител на маслото. Защо им е трябвало да създават заместител на маслото? Търсели продукт, подходящ за използване от войската и ниските съсловия.
Какво ще рече „подходящ”? Евтин, разбира се!
Френският химик Иполит Меж-Морис изобретява вещество, наречено „олеомаргарин“, като наименованието по-късно е съкратено до „маргарин“.
Как мислите, дали френският химик се е водил от презумпцията за здравословност на продукта?
Олеомаргаринът бил произвеждан от пречистена говежда мазнина, течната част на която се извлича под налягане и после се оставя да се втвърди. Комбинирана с бутирин и вода, тя била евтин и повече или по-малко вкусен заместител на маслото.
Продавани като „маргарин“ или други търговски наименования, заместителите на маслото скоро станали голям бизнес.
Млечната срещу химическата промишленост…
От тогава маргариновата промишленост се доминира от две тенденции. От една страна — поредица от усъвършенствания на продукта и неговото производство. От друга страна — дълга и жестока борба с млечната промишленост, която енергично защитава монопола си.
Още през 1877 г. първите американски щати приемат закони, регламентиращи продажбата и наименованията на маргарина. От средата на 80-те години на 19 век федералното правителство на САЩ въвежда данък от 2 цента на фунт, както и скъп лиценз за производството и продажбата на маргарин. Отделни щати започват да изискват той да е ясно обозначен и да не се представя за истинско масло.
Решение за забавяне на продажбите на маргарин /и предпазване на съществуващите млечни производства/ обаче, е регламентирането на цвета му.
Как го постигат?
Чрез забрана на добавянето на изкуствени оцветители към маргарина. Защото, не забравяйте — естественият цвят на маргарина е бял или почти бял.
Ако виждате някакъв различен от белия цвят в кутийката с маргарин в хладилника ви – да знаете, че си хапвате и оцветители.
И така – чрез забраната за изкуствени оцветители - законодателят успява да отстрани за известно време маргарина от кухнята на потребителите.
Тези забрани стават нещо обикновено по целия свят и действат в продължение на близо 100 години. В Австралия например продажбата на оцветен маргарин е легализирана едва през 60 години на 20 век.
Златните години на маргарина…
С идването на Втората световна война употребата на маргарин се увеличава неимоверно, дори в сравнително леко засегнати райони като САЩ.
Защо?
В страните, близки до военните действия, млечните продукти стават почти недостъпни и подлежат на специален режим на разпределение. Великобритания например зависи от вносно масло от Австралия и Нова Зеландия и рискът от атака на подводници означава, че пристигат много малко доставки.
Маргаринът става основна храна, а маслото е рядък и скъп лукс. След войната потребителското лоби увеличава влиянието си и малко по малко основните ограничения пред маргарина са отменени.
Питанки…
1. Как така днес, въпреки неимоверно по-високия ни стандарт на живот, сравнен с този на войската и бедното население през 19-ти век, продължаваме да консумираме продукт, специално създаден за тях?!
2. Как е възможно да употребяваме в пъти повече маргарин, отколкото масло, а дори не сме във военно положение?!
Възможно е! И е много логично! Нали за това са рекламите!
За повече информация: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD
Ако споделяте идеите тук – гласувайте със „Свежо“ бутона или сe присъединете към Bezlekarstva във Facebook!
Pingback: МАРГАРИН – с какво да го заместим – част 3 « Без Лекарства