ПОКЪЛНАЛИТЕ СЕМЕНА – защо са полезни


Кълновете!

Препоръчвани горещо от диетолози, лекари, кулинари…Възхвалявани от вегетарианците или възприемани просто като досадна притурка към пържолата от любителите на месото…Едно е ясно за покълналите семена — те са изключително полезна храна.

Но замисляли ли сте се ЗАЩО? Кое прави покълналото житно семенце по-полезно от самото жито? Нали те на практика са един и същ продукт?

За да стане наясно ЗАЩО представете си покълването на едно семенце като период на бременност…

Какво толкова се случва по време на бременност?

Организмът се подготвя и дава най-доброто за бъдещото поколение.

Как?

Като се отървава от онова, което е вредно /токсините/ и същевременно увеличава в пъти полезното /хранителните вещества/, за да може да се появи на бял свят едно здраво ново същество.

Ето какво точно се случва — описано в книгата на д-р Шалер “Покълнали семена, млади поници”:

“През време на покълването семето отделя някои вещества, които са вредни за нашия организъм –особено естествените пестициди.

Покълналите семена са храна с изключителни качества и виталност защото по време на покълването витамините, ензимите, олигоелементите и всички биологични вещества, съдържащи се в зърното, нарастват неимоверно.

Покълването е съпроводено от усилена метаболична дейност. Протичат множество химически реакции, при които се синтезират ензими. Ензимите като естествени катализатори ускоряват метаболичните реакции, които като елементи на виталността участват в пробуждането на зърното. Богатото съдържание на витамини придава изключителни хранителни качества на покълващите зърна.

Ензимите се активизират и разлагат мастите, захарите и протеините от котиледоните, за да бъдат асимилирани от нарастващия ембрион.

Ензимите:

— превръщат скорбялата в обикновени захари /глюкоза, фруктоза/

— позволяват синтез на значителни количества витамини /особено А, В и С/ и на други ценни биологични вещества

— превръщат протеините в аминокиселини и улесняват синтеза на някои аминокиселини, които не се съдържат в зърното

— превръщат мазнините в мастни киселини

— превръщат фитиновата киселина и освобождават минерали, които се асимилират лесно

Превръщане на скорбялата

За да се асимилира, скорбялата трябва да се сведе до прости захари. Простите натурални захари се комбинират с някои елементи, необходими за тяхното асимилиране, докато рафинираните захари са лишени от естествени допълнения. Покълналите зърна са богати на прости захари, които се асимилират напълно, с което до голяма степен улесняват храносмилателната дейност на организма.

Синтез на витамините

В покълващото зърно се извършва една истинска витаминна експлозия. Тъй като покълналите зърна се консумират в сурово състояние, тези витамини не се губят.

Два примера: нарастването на каротина /предшественик на витамин А/ при различните видове зърно и нарастването на витамин В2 при покълващата зелена соя.

Превръщането на протеина в аминокиселини и синтез на нови аминокиселини

По време на покълването натрупаните протеини се превръщат в аминокиселини /техни основни съставни елементи/.  Под влияние на ензимите в зърното се синтезират аминокиселини, които то не е съдържало. Следователно покълналите семена са прекрасен източник на аминокиселини. Те нямат недостатъците на протеините от животински произход /месо, млечни продукти, яйца/, съдържащи наситени масти, влошаващи здравословното състояние.  Известно е, че ние приемаме протеините в естествен вид, за да може организмът да ги абсорбира, те трябва да бъдат преработени в аминокиселини.

Превръщане на мазнините в мастни киселини

Превръщането на резервните мазнини в мастни киселини под влияние на ензимите прави покълналите семена много по-лесно смилаеми от непокълналите. Това важи най-вече за слънчогледовото семе, което е богато на липиди. По-голямата част от растителните мазнини са ненаситени и не пораждат проблемите, причинявани от наситените мазнини.

Освобождаване на минералите

Непокълналите семена са богати често на фитинова киселина, която съединявайки се с минералите ги прави неподатливи на хранителните ни сокове. По време на покълването обаче тези фитинови киселини се разграждат и минералите са в състояние вече да бъдат асимилирани от нашите черва.”

И за финал -  ЗАЩО ВИ Е НУЖНО ДА ЗНАЕТЕ ВСИЧКО ТОВА?

Защото кълновете не са с вкус на шоколадов бонбон, т.е. вероятността да ви се приядат покълнали семена /освен ако не сте свикнали от малки с вкуса им/ не е много голяма. Вкусът към полезните храни в повечето случаи се възпитава. А това става най-лесно с повече информация…и повече подправки!

Да ви е сладко!

Ако споделяте идеите тук – гласувайте със „Свежо“ бутона или сe присъединете към Bezlekarstva във Facebook!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 Коментара »

  1. Всичко написано на много достъпен език за по голяма аудитория. Благодаря.

    Коментар by klavdia — 06/05/2010 @ 8:45

  2. Искам да благодаря ‚за прекрасната информация.И само да добавя ‚че семената не бива да се изчакват да пуснат коренчета и стъбълца ‚понеже всички ензими и незаменими аминокиселини ‚намиращи се в малкото зрънце и тъй полезни за нашият организъм , биха се изразходвали по времена растежа на кълновете. За това зърната се консумират най-рано след едно денонощие след накисването ‚а не по-късно от 2–3 дена.

    Коментар by Снежанка ганчева — 22/02/2014 @ 20:21

RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URL

Вашият коментар




Не успявате да продадете имота си? Разберете защо...

Не намирате имот? Научете къде грешите!

Търсите кредит? Прочетете за уловките на банките!



www.bezlekarstva.bg във Facebook
  • Зеолит



ДиЕс Турс екскурзии полети от варна